Skagensill med pepparrot

2016-06-25 @ 13:42:30
Provade en ny sill till midsommar, egentligen gjorde vi den till makens jobblunch men det blev över...och tur var väl det! Det här är i särklass den godaste sillen jag har smakat. Min typ av sill så att säga, jag tycker om när det är lite geggigt, inte de klara sillarna, så den här var så himla god.
 
Vi gjorde 2 sillar som ni ser på bilden, den ena var Coctailsill där vi rostade coctailtomater i ugnen i nästan 2 timmar, den blev god men inte alls så god som Skagensillen.
 
 
 
Skagensill med pepparrot
6-8 pers
 
1 förpackning 5 min sill
2 scharlottenlökar
1½ dl majonäs
½ dl creme fraiche
½ citron
½ kruka dill
80 gr löjrom
2 msk färskriven pepparrot
1 krm salt
1 krm nymald svartpeppar
 
Skala och hacka scharlottenlöken och lägg den i en skål. Tillsätt majonäs och creme fraiche. Skölj citronen noga och riv skalet och pressa ut 1 msk citronsaft. Hacka dillen.
 
Blanda citronskal, citronsaft, dill, löjrom och pepparrot i såsen. Krydda med salt och peppar.
Skär sillen i bitar och blanda ner dem i såsen. Förvara sillen i kylen i en glasburk med lock.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0