KBT - Tänk dig smal

2016-06-08 @ 13:45:00
Vill berätta om en rätt så fantastisk grej som jag har gjort i ett par veckor nu. Jag har gått med i en kurs som heter KBT - Tänk dig smal, det är en KBT-kurs som ska ändra ditt mat-beteende och på så sätt slippa gå upp och ner i vikt. Eller hjälpa dig att gå ner i vikt och stanna där, eller helt enkelt bara ändra ditt mat-beteende.
 
Jag gick med för att ändra mitt mat-beteende men var ju överlycklig om det även skulle göra lite resultat på vikten med. Å det har den gjort med råge. Men det som jag mest är nöjd över är ju hur jag ser på mat nu, vad jag tänker om mat och framför allt hur jag äter. Egentligen är det rätt så självklara saker, nu när man vet om det. Jag är övertygad om att många redan gör dessa saker men många är även som mig, vilsen i beteendet. För mig har det innburit massor av AHA-upplevelser, en hel del "naturligtvis" och ännu mer "jasså".
 
Det svåra blir ju naturligtvis att fortsätta jobba med alla de verktyg jag har fått, det är ju så lätt att glömma bort efter ett dag. Samtidigt så känns det här så viktigt för mig, dels för att jag kan se att barnen har liknande mat-beteende som mig och det vill jag ju inte att de ska ha, å sen så kan jag slippa den där jojo-effekten som jag hela tiden har, ner under vintern, upp under sommaren. Nu vill jag jobba för att stanna kvar där jag är, och för första gången så känner jag att det faktiskt finns en möjlighet att göra det.
 
Suget har knappt varit framme på flera veckor, och när det har dykt upp så har jag lätt kunnat stå emot mha de verktyg jag har fått. På så sätt har ju också mitt självförtroende ökat och viljan till att fixa det här har bara vuxit. Att slippa ha dåligt samvete för att man har druckit ett glas vin eller ätit en kaka, trots att man gå på diet, är en helt ny upplevelse för mig, bara för att jag gjorde ett avsteg den gången betyder inte att jag är värdelös eller att jag misslyckas i min diet. Jag vet hur jag ska göra nu och jag vet att jag är fantastisk.
 
Å det gör mig stolt över migsjälv att jag lyckas. Nu håller jag tummar och tår att jag fixar att fortsätta jobba med KBT - Tänk dig smal så att jag i fortsättningen står kvar där jag står idag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0