Kladdkakemuffins med kolasås och nougat

2016-07-04 @ 19:18:00
Hittade det här receptet i Aftonbladet med rubriken "det godaste jag har ätit", det måste ju provas! Kladdkaka och kolasås med ett lager av nougat, det låter ju helt klart so wonderful! Så igår slängde jag ihop smeten och skjuss in i ugnen...
 
Godaste jag har ätit - nej men visst var det supergott, supersött och kladdigt. Väl värt att prova, helt klart!
 
 
Kladdkakemuffins med kolasås och nougat
 
1 tsk vaniljsocker
2 dl socker
2 ägg
50 gr smör
1,5 dl matolja
1 dl ljus sirap
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
2 dl mjöl
1 krm salt
100 gr mörk choklad
1 burk karamelliserad mjölk
500 gr nougat
 
Sätt ugnen på 175grader.
Vispa socker, ägg och vaniljsocker pösigt i en bunke. Smält smöret och tillsätt matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.
Blanda kakao, bakpulver, mjöl och salt i en bunke och vänd ner det i smeten. Hacka choklad och smält den i ett vattenbad, blanda sedan ner den i smeten. Fyll formarna med smeten ca 2/3 av formen. Klicka på karamelliserad mjölk och sen skjuss in i ugnen i 12 min, mitten av ugnen. Låt svalna i kylskåp.
Smält nougaten över vattenbad och täck muffinsen med ett rejält lager med nougat och låt stelna i kylskåp.

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh så roligt att du hittade mitt recept på aftonbladet, fina blev dina med. :) <3

2017-09-02 @ 12:09:10 / URL: http://finest.se/baakochmaat/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0